Amazon 新生活SALE (Final) を今すぐチェック
この商品をチェックした人はこんな商品もチェックしています
曲目リスト
1 | Unrequited |
2 | Ahmid-6 |
3 | Summer Day |
4 | Ring Of Life |
5 | Legend |
6 | Find Me In Your Dreams |
7 | Say The Brother's Name |
8 | Bachelors III |
9 | Annie's Bittersweet Cake |
10 | Make Peace |
商品の説明
内容紹介
For Brad Mehldau, this collaboration started at that "life-changing moment" when, as a 13-year-old, a friend played him "Are You Going With Me" from the Pat Methany Group's 1982 live double-album, Travels. Years later, Pat Methany heard "Chill" from saxophonist Joshua Redman's 1994 album Moodswing that featured Brad Mehldau on piano. Since, the two artists have forged an artistic partnership based on shared inspiration, not just mutual admiration. This album features music by both Methany and Mehldau, and was recorded at Right Track Studio (NYC) in December of 2005.
Amazonレビュー
ジャズの2大アーティスト、Pat Metheny(ギター)とBrad Mehldau(ピアノ)が共演するスペシャルプロジェクトが始動。
Product Description
For Brad Mehldau, this collaboration started at that "life-changing moment" when, as a 13-year-old, a friend played him "Are You Going With Me" from the Pat Methany Group's 1982 live double-album, Travels. Years later, Pat Methany heard "Chill" from saxophonist Joshua Redman's 1994 album Moodswing that featured Brad Mehldau on piano. Since, the two artists have forged an artistic partnership based on shared inspiration, not just mutual admiration. This album features music by both Methany and Mehldau, and was recorded at Right Track Studio (NYC) in December of 2005.
登録情報
- メーカーにより製造中止になりました : いいえ
- 製品サイズ : 14.4 x 12.6 x 1.09 cm; 110 g
- メーカー : Nonesuch
- EAN : 0075597996425
- 商品モデル番号 : 4 3 00799642
- オリジナル盤発売日 : 2006
- SPARSコード : DDD
- レーベル : Nonesuch
- ASIN : B000GQLAZW
- ディスク枚数 : 1
- Amazon 売れ筋ランキング: - 175,983位ミュージック (ミュージックの売れ筋ランキングを見る)
- カスタマーレビュー:
-
トップレビュー
上位レビュー、対象国: 日本
レビューのフィルタリング中に問題が発生しました。後でもう一度試してください。
ジャズというものは、それほど身近ではない。何枚かは、好きなCDもあるが、
熱心なリスナーではない。
しかし50代も半ば近くになると、やっとJAZZというものが、自分の音楽として近づいてきた感じがする。
『はじめてのジャズ』という新書を読んだこともあって、「なにかジャズのCDを買おう」となって入手したのがコレ。
新書では、ジャズの名盤をいくつも紹介していたし、興味を持ったものもあったが、それを聴くとなると、
かつての名盤をチェックしてみましたというようなお勉強的なものになる。
やはり「今の自分の耳に魅力的に響いてくる1枚」となると、そういうものではなかった。
パット・メセニーは、ソロだとちょっとはまれなかったが、
これは、涼やかで、流麗で、心地よく音楽世界にひたることができる。
聴いていて、本当に気持ちがよい。曲も、曲順もよいが、
9曲目の「Annie's Bittersweet Cake」というしゃれた題名を持つ曲が終わると、
突然のように、最終曲の「Make Peace」が始まる。この瞬間と、この曲を、
どのように言ったらいいだろう。不思議なものを言葉もなく見つめているような、
そんな音楽体験に導かれる。
今回のアルバムは私はメルドーのピアノがとても優しい響きで、若干パットよりも切れ味があるような気がします。ただそれは私自身がビル・エヴァンスやジョー・サンプルといったピアノ曲が好きなせいもありますが・・・(もちろんパットのギターは相変わらず素晴らしいんですけどね)。
現在、外で虫の合唱が聞こえるのですが、彼らの声とマッチしていい感じで聴けます。やっぱり星☆☆☆☆☆だぁ〜!!
それにしても、チャーリー・ヘイデンをはじめ、パット・メセニーのデュオ作はどれも素晴らしいですね。
他のメンバーもカルテット曲で素晴らしい演奏を聴かせてくれますが、個人的にはデュオ作品の溶け合うような美しさに、ブラッドのピアニストとしての個性と伸びやかさが非常に出ている気がします。大げさな言い方をすると、以前から「ジャズ」や「フュージョン」といったジャンル区分がバカバカしくなるような場所で音楽を奏でている二人ですが、パット先生の個人レッスンを経てメルドーは従来以上に「ジャズ」から自由になり、傑作「ハイウェイ・ライダー」(2010年)をモノにすることができたと言えなくはないでしょうか?そして、パットにしても自分と同じ境地で演奏している稀有なプレーヤーとしてブラッドのことをリスペクトしていることが、インナーのインタビューやプレイから感じられます。
ブラッド・メルドーというピアニストは曲のバリエーションが広いだけでなく、それに応じてプレイのスタイルも幅広い人です。パットの曲が多い本作の場合、パットのメロディーとプレイに反応した結果、音とフレーズ、どちらも柔らかくて良いんですね。個人的にはブラッドの他の作品よりも本作のプレイの方が安定していて好きだったりします。いやあ、気が多いパット先生ですが、二人の相性の良さは抜群だと思うので、またいつかブラッド君と一緒にやってほしいですね。
他の国からのトップレビュー


Your first take away from this album will almost certainly be the quartet pieces, which are incredibly joyful to listen to. It admittedly was a little weird to hear Pat play with a pianist other than Lyle Mays, but the new Metheny/Mehldau duo is amazing. They sound quite natural together, and it is a lot of fun to listen to. I highly recommend adding this one to your collection!

`Metheny/Mehldau' makes a massive contribution to the discographies of each of its leaders and would be a welcome addition to the collections of fans of its participants. It is a balanced collection of tunes and would enthral all but the coldest heart.
The solos taken by each musician on Mehldau's `Unrequited' have a purity that suggests through composition rather than improvisation. Mehldau is a delicate player and Metheny's own sensibilities are a matter of record but this meeting of like minds provides the listener with a fresh take on the guitar/piano duet. It is interesting to note the evident influence that Jim Hall has had on Metheny's playing. Hall, never an overly technical player, has always painted minimalistically, rather in the spirit of Bill Evan's famous `Kind Of Blue' essay. Metheny shares the mantle of a player who can achieve a great deal with a little. His use of unison double-stops (playing the same note on two different strings simultaneously) is unique and highly effective in bringing emotion into his playing. But this is not the two-dimensional emotions of a Pink Floyd solo but something considerably deeper.
Metheny's `Ahmid-6' is a classic Metheny construct; the harmonies of the composition take the listener back to the guitarist's time with Gary Burton while the hints of Coltrane's `Giant Steps' recall his `Trio '99' period.
`Summer Day', a title that could apply equally effectively to about half of the Metheny back catalogue, features Metheny on a beautifully recorded acoustic guitar (built by Linda Manzer?). The interplay between the two acoustic instruments is delightfully sympathetic, the timbres blending to create a warmth that envelopes. The sheer musicality of these two men is an example to many other so called musicians who should hang their heads in self-indulgent shame.
`Ring Of Life' adds Larry Grenadier on bass and Jeff Ballard on drums, taking the band sound back to the earliest line up of the Pat Metheny Group although the Metheny tune is more `This Way Up' than `American Garage'. Metheny's guitar sound never ceases to enthral; its timeless universality is probably the main reason for Metheny's longevity. It is always intriguing to note how Metheny can execute complex and sophisticated lines without sounding like he is showboating in the way that some of his contemporaries do.
Mehldau's `Legend' is another tone poem, brooding and solemn, whilst `Find Me In Your Dreams' takes the mood even further into melancholy. Beautifully executed and a credit to the reticence of each musician. Less is definitely more.
`Say The Brothers Name' first appeared on a 1993 Blue Note CD Metheny recorded with John Scofield called `I Can See Your House From Here'. The version recorded for this latest CD is warmer; the presence of Grenadier's double bass in place of Steve Swallow's electric may be a contributing factor, as may Ballard's more conventional drumming. A rhythmically sophisticated tune, its Latin influenced groove, lightly rendered initially but building to a simmering heat, defines the performance and Metheny and Mehldau respond enthusiastically to the raised dynamic.
`Bachelors III', unsurprisingly delivered in waltz-time, has all the hallmarks of a Metheny composition. The guitarist's tunes always have a habit of sounding simpler than they really are and, for those musicians that try, it is not until they attempt to perform them that they become aware of the relative complexity of the structures and harmonies. Despite its twists and turns, Metheny makes light work of the changes and weaves his melodic magic throughout. Mehldau is equally comfortable with the detail having been working on Metheny compositions since he was 13 years old.
`Annie's Bittersweet Cake', the third and final Mehldau composition on this cd, sounds like Mehldau writing in the style of Metheny. The composition is reminiscent of some of the guitarist's recent work with the Pat Metheny Group, particularly the longer form works, and fits well as part of this package. `Make Peace', which closes the CD, features Metheny on baritone guitar (like a conventional guitar but tuned down a fourth), its inherent warmth bringing the CD to a wholly satisfying conclusion.
Top drawer! If you like Metheny, buy it. If you like Mehldau, buy it. If you are not sure about either musician, buy it. If you don't like either musician, why have you been reading this for the last 15 minutes and buy it anyway!

La rencontre entre notre cher metheny et notre cher Mehldau tient pour moi toutes ces promesses .. !Très loin de quelque chose d'élitiste, Mehldau et Metheny s'interessent au dialogue possible entre leurs styles et partent ensembles sur les chemins d'une très belle promenade musicale .. Nous sentons à quel point les deux musiciens sont au service de la musique qu'ils élaborent et se désinteressent totalement de l'idée que l'un puisse prendre le dessus musicalement sur l'autre . En fait, Metheny et Mehldau ne cherche pas à nous impressionner et c'est tant mieux ; car il apparait ainsi un disque homogène , très agréable à l'écoute , tant pour les amateurs de jazz que pour les amateurs de musique tout simplement !.. A écouter et à réecouter sans modération .Un disque de cette qualité c'est trop rare !
